Atrapa chłodnicy to część samochodowa, która ma dość ciekawe pochodzenie. Jest bowiem reliktem przeszłości, w której chłodnice samochodowe były montowane na samym przodzie ówczesnych automobili. Wynikało to ze względów czysto praktycznych. Pierwsze systemy chłodzenia były bowiem mało efektywne, przez co samochody mogły łatwo ulec katastrofalnemu w skutkach przegrzaniu. Projektanci starali się więc maksymalnie ułatwić chłodnicy pracę, poprzez umieszczenie jej w miejscu, w którym mogła liczyć na największą ilość świeżego powietrza, a więc właśnie na samym przodzie samochodu.
Żeby dodatkowo zwiększyć przepływ, chłodnice w starych samochodach nie były niczym osłonięte. Dlatego też stare chłodnice były stosunkowo ciężkie i solidnie zbudowane. Co więcej, ze względu na swoje umiejscowienie w reprezentacyjnym miejscu producenci starali się je ozdabiać, aby dzięki temu zwiększyć prestiż swoich maszyn, co się niewątpliwie udawało.
Niestety wraz z rozwojem motoryzacji i skupieniem się na dostępności wynikającej z niskiej ceny, a nie na jakości, jak w przypadku pierwszych automobili, producenci zaczęli szukać oszczędności, gdzie tylko potrafili. Jednym ze sposobów na to było zamontowanie tańszej chłodnicy zbudowanej z mniej wytrzymałych i solidnych elementów i osłonięcie jej dodatkową osłoną. Tak właśnie zaczęła się historia atrap chłodnicy, które dziś tylko z wyglądu przypominają chłodnice, jakie można podziwiać w zabytkowych samochodach.
Mimo wszystko atrapy chłodnicy pełnią w nowoczesnych samochodach kilka kluczowych funkcji. Przede wszystkim chronią wrażliwą na uszkodzenia chłodnicę przed uszkodzeniami w wyniku kamieni, kawałków metalu czy innych zanieczyszczeń, które mogą znaleźć się na jezdni. Atrapa chłodnicy zapewnia też odpowiedni przepływ powietrza i kieruje je w założone przez projektantów miejsce, dzięki czemu chłodnica może działać w optymalny i przewidywalny sposób.
W naszej opinii najważniejszym zadaniem, jakie stoi przed atrapą chłodnicy w nowoczesnym samochodzie jest funkcja reprezentatywna. Dla wielu marek, takich jak BMW, Aston Martin, czy Audi jest ona wręcz ich znakiem rozpoznawczym. Dlatego uważamy, że zdecydowanie warto inwestować w wygląd samochodu, szczególnie jeśli uszkodzeniu uległ tak ważny dla wyglądu całego samochodu element.
Materiał zewnętrzny