Pracujesz z dziećmi w spektrum autyzmu jako pedagog, psycholog lub nauczyciel? Szukasz skutecznych narzędzi do wspierania ich rozwoju? Studia podyplomowe z integracji sensorycznej i Treningu Umiejętności Społecznych (TUS) dostarczają praktycznych kompetencji, które pomogą Ci lepiej wspierać podopiecznych. Poznaj te kierunki bliżej i sprawdź, jak mogą wzbogacić Twoją codzienną pracę.
Jak rozpoznać i wspierać potrzeby sensoryczne dzieci w spektrum?
Terapia integracji sensorycznej (SI) to zajęcia rozwojowe, które przynoszą widoczne rezultaty i autentycznie poprawiają jakość życia osób w spektrum. Ta metoda rehabilitacji jest skoncentrowana na lepszym przetwarzaniu i reagowaniu na bodźce zmysłowe. Nadwrażliwość na dźwięki, unikanie dotyku czy trudności w koncentracji to tylko niektóre z wyzwań, z jakimi mierzą się dzieci w spektrum autyzmu. Terapia SI pomaga zrozumieć te zachowania i dostosować odpowiednie formy wsparcia, które poprawiają komfort i funkcjonowanie takich dzieci na co dzień.
Podczas sesji terapeutycznych SI proponuje się takie ćwiczenia, jak:
-
Stymulacja dotykowa – pozwalająca poprzez zabawę z różnymi fakturami lepiej reagować na te bodźce.
-
Stymulacja przedsionkowa – poprawia równowagę, koordynację ruchową i orientację w przestrzeni, np. poprzez kołysanie, kręcenie się na huśtawkach.
-
Ćwiczenia proprioceptywne – wzmacniają świadomość własnego ciała, poprzez zabawy wymagające nacisku i oporu.
-
Stymulacja słuchowa – pomaga w lepszym przetwarzaniu dźwięków, poprawia uważność, zmniejsza nadwrażliwość na hałas. Do takich ćwiczeń wykorzystuje się różnorodne dźwięki i muzykę w różnych tempach i tonacjach.
-
Ćwiczenia wzrokowe – wspierają przetwarzanie bodźców wzrokowych, co w późniejszych etapie ułatwia naukę czytania, pisania i skupienie uwagi wzrokowej.
Jak prowadzić skuteczne zajęcia rozwojowe?
Dzieci ze spektrum autyzmu znacznie częściej niż inne doświadczają trudności w obszarze komunikacji, budowania relacji i zrozumienia norm społecznych. Z tego względu potrzebują wsparcia terapeutycznego od różnych specjalistów, którzy pomogą im prowadzić lepsze i bogatsze życie społeczne. Osobą wspierającą ich w tym obszarze może być zarówno pedagog, psycholog, jak i nauczyciel, który ma doświadczenie w Treningu Umiejętności Społecznych (TUS).
TUS to skuteczna metoda pracy z takimi problemami, której efekty szybko są zauważalne. Podczas zajęć dzieci uczą się przede wszystkim:
-
rozumienia emocji swoich i innych,
-
pracy w grupie i dążenia do wspólnych celów,
-
rozwiązywania konfliktów i sytuacji problemowych,
-
interakcji z rówieśnikami od pierwszych rozmów po nawiązywanie dłuższych relacji.
Takie sesje trener TUS zwykle prowadzi w grupach, aby dzieci od samego początku, w bezpiecznym środowisku, ćwiczyły nowe umiejętności miękkie.
Gdzie na studia podyplomowe?
Pracujesz zawodowo i chcesz łatwiej pogodzić dalszą edukację z codziennymi obowiązkami? Postaw na uczelnię, która idzie z duchem czasu i proponuje naukę w oparciu o metody kształcenia na odległość. W Wyższej Szkole Kształcenia Zawodowego prowadzącej studia podyplomowe całkowicie online jest dostępny zarówno kierunek Integracja sensoryczna – diagnoza i terapia dzieci, jak i Trener Umiejętności Społecznych (TUS).
Co ważne, dzięki nauce z wykorzystaniem platformy e-learningowej uczysz się wtedy, kiedy Ci wygodnie, dostosowując tempo i czas edukacji do własnego harmonogramu. Taka forma pozwala również rozpocząć studia niezależnie od tradycyjnych ram roku akademickiego. WSKZ prowadzi nabór w trybie ciągłym – zapiszesz się nawet dziś i od razu rozpoczniesz zdobywanie wiedzy przydatnej w Twojej pracy zawodowej!
Artykuł sponsorowany